Vacanţǎ la Londra (6) – Ham House

Am ajuns, în sfârşiiiit, la partea mea favoritǎ din vacanţa londonezǎ. Am vǎzut o mulţime de lucruri faine în periplul meu de o săptămână, dar Ham House şi Strawberry Hill câştigă detaşat.

Cu puţin înainte sǎ ştiu cǎ mergem sigur la Londra am citit o carte: A Fine Romance. Falling in Love with the English Countryside, scrisǎ de Susan Branch. De acolo am aflat despre National Trust şi activitatea lor extraordinarǎ. Pe scurt, National Trust a început din 1895 sǎ protejeze şi sǎ refacǎ proprietǎţi istorice, grǎdinile aferente, biserici medievale, mori, pǎduri, insule, castele, sate întregi sau pub-uri, pe tot cuprinsul Angliei, în Ţara Galilor şi Irlanda de Nord. Cele mai vechi clǎdiri de care s-au ocupat dateazǎ din secolul 14. Toate cele peste 300 de monumente istorice au fost restaurate şi apoi menţinute cu ajutorul meşteşugarilor cu tradiţie şi deschise publicului. Printre proprietǎţi se aflǎ Monk’s House, casa Virginiei Woolf, castelul Sissinghurst, unde a copilǎrit Vita Sackville-West, casa lui Kipling, deliciosul Lake District al lui Beatrix Potter şi multe, multe altele. 

Parte din proprietǎţi au şi magazine de suveniruri şi chiar spaţii unde servesc prânzuri uşoare şi ceai, dupǎ cum veţi vedea mai departe. Totul este lǎsat în seama voluntarilor care sunt, credeţi-mǎ, adevǎrate izvoare de cunoaştere, ştiind să răspundă celor mai diverse întrebări.


Imediat ce am aflat de existenţa acestei organizaţii, am fǎcut o cercetare simplǎ şi mi-am notat nu mai puţin de 7 proprietǎţi, toate din Londra sau împrejurimi. Lista s-a redus drastic la Ham House, din lipsǎ de timp. (Cealaltǎ proprietate pe care am vǎzut-o nu este parte a National Trust). 



Am ales Ham House pentru cǎ mi-a “vorbit” mai bine şi mai clar decât toate celelalte. Nu mi-a pǎsat de cât de departe e, am vrut sǎ ajung sǎ vǎd cu ochii mei şi mǎ bucur cǎ am avut ocazia. Ca sǎ fie totul bine, pregǎtiţi o zi pentru fiecare proprietate mai însemnatǎ. Noi nu ne-am urmat sfatul,  le-am înghesuit pe ambele în aceeaşi zi, dar, privind înapoi, mǎ consolez cu gândul cǎ am apucat sǎ le vǎd.





Ham House e o casǎ din secolul XVII, aflatǎ în Richmond, pe malul Tamisei şi conform National Trust, este unicǎ în Europa prin maniera aproape completǎ în care au fost pǎstrate toate din caracteristicile ei. Ȋn 1626, William Murray, prietenul din copilǎrie al regelui Charles I, se mutǎ la Ham House. Cu ajutorul regelui, William decoreazǎ casa dupǎ moda timpului. Din cauza Rǎzboiului Civil, William fuge din ţarǎ, lǎsând casa în mâinile soţiei sale, Katherine, o femeie puternicǎ şi plinǎ de resurse, şi fiicelor lor. Cea mai mare dintre ele, Elizabeth, a fost cea care a creat Ham House pe care îl vedem azi şi care reflectǎ gusturile epocii. 


Drumul pânǎ acolo dureazǎ cel puţin o orǎ, de oriunde v-aţi afla în Londra, aşa cǎ înarmaţi-vǎ cu rǎbdare. Cǎsuţele englezeşti care vǎ ies în întâmpinare la fiecare cotiturǎ de drum vor îndulci, cu siguranţǎ, traseul. Odatǎ ajunşi, aveţi douǎ opţiuni: fie luaţi un bilet pentru toatǎ proprietatea, ca mine, fie vǎ rezumaţi la grǎdinǎ şi bucǎtǎriile servitorilor, ca Luc. E mai bine ca mine, evident, dar poate sunteţi şi voi însoţiţi de oameni pe care nu-i intereseazǎ neapǎrat casa. :) Biletul integral costǎ 11 lire, iar pentru grǎdinǎ se plǎtesc doar 4.50. Aici, grǎdinile sunt vaste, deci sunt multe lucruri de vǎzut şi fǎcut.

Grădinile (de la nivelul solului şi văzute din casă)  

Noi ne-am plimbat puţin printr-o parte a grǎdinii şi cum eram nerǎbdǎtoare, ne-am dus fix spre bucǎtǎrii. Aici, o doamnǎ foarte amabilǎ, voluntar National Trust, ne-a dus direct în baie, una din primele din Anglia, şi ne-a pus în context casa. Apoi ne-a lǎsat sǎ zburdǎm prin toate sǎlile de la demisol. “Below stairs” începi sǎ te simţi ca la Downton Abbey. Cel mai mult mi-a plǎcut cǎ, deşi erau o mulţime de lucruri marcate Don’t touch, erau şi unele care te îndemnau sǎ miroşi, sǎ simţi, sǎ experimentezi. Luc a gustat din zahǎr, eu mi-am afundat mâinile în sâmburi, amândoi am adulmecat lavanda. Legumele sunt adevǎrate şi proaspete şi te poţi distra pisând în mojar batoane de scorţişoarǎ. Existǎ şi o Still House, unde Ducesa Elizabeth prepara medicamente pentru familie şi servitori şi produse cosmetice.

Bucătăria servitorilor



Still House

L-am lǎsat apoi pe Luc sǎ caşte gura la nişte ponei şi am intrat, emoţionatǎ, în casǎ. E mare, înaltǎ, şi nimic n-a pierit de pe pereţii ei sau din camere. Toate sunt acolo, fie cǎ e vorba de textile, mobilǎ sau tablouri. La etaj, camerele rezervate Regelui şi Reginei, care veneau din când în când sǎ-i viziteze pe proprietarii Ham House. La parter, cele pentru rezidenţi, ducele şi ducesa.

Intrare

Drawing room

Green Closet, unde există o miniatură a lui Erasmus pictată de Holbein
 cu o ramă impresionantă (în stânga)

Biblioteca, cărţile nu sunt cele originale, dar există hărţi de atunci 
unde se poate vedea că Australia se numea New Amsterdam, 
iar Rusia se chema The Great Tartar

Queen's Bedchamber

Duchess' Private Closet

Duchess' Chamber

Dupǎ ce-am vǎzut casa, soarele ieşi şi el dintre nori şi am putut sǎ ne bucurǎm de Orangerie Café şi bunǎtǎţile ei. Orangeria foloseşte ingrediente care cresc acolo, în grǎdinǎ, şi are un meniu nu foarte bogat, dar gustos. Noi am încercat supa de linte şi un ceai de vanilie şi zmeurǎ, plus clotted cream şi dulceaţǎ. Le-am savurat pe îndelete şi cu poftǎ, cu ochii la trandafiri şi lavandǎ.




Ham House a fost o bucurie de la un capǎt la altul şi când voi mai ajunge în Anglia, voi mai vizita, cu siguranţǎ, şi alte proprietǎţi. Sentimentul de a fi şi a respira într-o casǎ veche este, pentru mine, inefabil şi sublim.

PS1. Dupǎ ce m-am întors, am aflat din întâmplare cǎ existǎ Pro Patrimonio, o instituţie similarǎ National Trust, care face lobby pentru prezervarea moştenirii culturale române, şi care a restaurat pânǎ acum destule clǎdiri de patrimoniu; vedeţi AICI. Existǎ speranţǎ! 

PS2. La Ham House s-au filmat şi câteva filme care par interesante, aşa că am de gând să le vizionez şi eu. Printre ele, The Young Victoria şi Never let me go. De-abia aştept!

Etichete: , , , , , ,