Guest post by Luc

Fiind prima dată când sunt invitat să scriu pe mansardă (sau... în general), am emoţii. Nu vreau să o dezamăgesc pe Ristea, evident, dar nu am putut rezista tentaţiei de a scrie despre prima mea ciorbă şi prima mea friptură la cuptor. Fiind Crăciun şi inevitabil iarnă, avem frigiderul plin de carne de porc, pe care doar eu o voi mânca şi cum nu pot să îmi fac friptură la grătar trei săptămâni la rând am decis să profit de faptul că tatăl Ioanei este la noi pentru Crăciun şi să cer sfaturi. O să încep cu partea în care am stat degeaba ca un pui de leu: mama mi-a dat carnea care a stat la congelator o zi. Ioana şi tatal ei au fost la Mega Image şi au luat legume, borş, fidea şi câteva mirodenii. Până acum, totul simplu pentru mine.

Pe data de 26 a început: am decongelat carnea care era împărţită în 2: pulpa, pentru friptura la cuptor şi şira spinării cu ceva costiţe pentru ciorbă. Cu sfaturile şi înţelepciunea tatălui Ioanei le-am rezolvat concomitent. Mai întâi am spălat carnea - adica am lăsat-o un pic la fiert şi apoi am scos-o şi am aruncat apa (aceeaşi procedură pentru ambele feluri).

Pulpa la cuptor (tăiată în 2 bucăţi egale) - am pus-o într-un vas de yena plin cu apă, am pus ceva sare şi am băgat-o la cuptor la foc mediu spre mare (225°). Când zeama în care fierbe începe să clocotească (şi când  partea de carne care iese din zeamă prinde o culoare arămie), se scoate vasul de la cuptor şi se întoarce carnea, apoi se introduce la loc în cuptor. După aproximativ încă 20 de minute, când şi cealaltă parte a cărnii prinde minunata culoare arămie şi zeama clocoteşte din nou, scoatem iar vasul şi întoarcem iar carnea. De data aceasta adăugam câteva mirodenii - foi de dafin, busuioc, tarhon, rozmarin şi un amestec absolut încântător de usturoi cu piper (praf) - şi se introduce la loc în cuptor. După încă aproximativ 20 de minute, când zeama clocoteşte iar, se scoate şi se adaugă ingredientul final - vin roşu (şi se mai întoarce încă o dată carnea). Încă aproximativ 20 de minute şi friptura este gata. 


Ciorba de porc - bucăţile de carne cu şira spinării erau deja împărţite şi tăiate (bănuiesc că a fost greu). După ce le-am spălat - adică le-am pus la fiert cam 10 minute, le-am scos şi am pus peste ele zeama, mai puţin ce a rămas pe fundul oalei. Apoi am pus înapoi în oala cea mare (şi întâmplător singura din căsuţa noastră) atât carnea, cât şi zeama şi le-am lăsat în continuare la fiert aproximativ jumătate de oră. În acest timp, Ioana şi tatăl ei m-au ajutat la tăiat legumele - cartofii curăţaţi de coajă şi tăiaţi cubuleţe, morcovii curăţaţi şi tăiaţi... tot cubuleţe şi apoi ceapa albă, nu o să ghiciţi niciodată - tăiată cubuleţe. După ce operaţiunea de tăiat a luat sfârşit, am pus cubuleţele de legume peste zeama cu carne deja în ea ce clocotea. Am mai aşteptat vreun sfert de oră, timp în care ne tot învârteam şi mai amestecam în ciorbă. După acest sfert de oră, am pus 1 litru de borş la încălzit, pentru a nu-l turna rece peste ciorbă. Când s-a înfierbântat, l-am turnat peste ciorba în care se amestecau cuminţi aromele de legume cu aromele de cărniţă. Trebuia să punem şi fideaua înainte de borş, dar noi am uitat şi am adăugat-o după ce am pus borşul. Odată adăugat borşul... lăsăm ciorba la fiert încă vreo 20 de minute. După asta se pot adăuga, după gust, sare, piper şi ce mai doriţi voi.  


Ciorbiţa a iesit excelentă, chiar dacă nu am pus păstârnac şi ţelină ... meh; friptura, în schimb ... se topeşte în gură, e fantastică, e peste aşteptările mele...

Vă urez un sfârşit de an potrivit de bun şi cum ar spune Ristea: bon app'!

(Nota Ioanei: Înainte să public acest articol, Luc îmi tot repeta că pot să schimb ce nu-mi convine, cică “dacă nu e demn de Mansardă”... Eu muream de râs şi, da, am pus diacritice şi nişte virgule, am tăiat o “cărniţă” din text, dar am lăsat o “ciorbiţă”, şi cam asta a fost intervenţia mea. Când l-am întrebat de ce vă urează doar “un sfârşit de an potrivit de bun, Luc mi-a zis în stilu-i caracteristic că “ce-i prea mult, strică”. În caz că vă întrebaţi, da, chiar îmi spune pe numele de familie! :) )

Etichete: , , ,